همهی ما به طور ناخودآگاه به رنگها و نوع استفادهشان در جاهای مختلف واکنش نشان میدهیم. وبسایتها، پروفایلها در شبکههای اجتماعی، صفحههای فرود یا لندینگ و اپلیکیشنهای موبایل و تبلت هم از این قاعده مستثنی نیستند. مهمتر از همه، رنگی که برای برند خود انتخاب میکنید ممکن است یکی از مهمترین انتخابهای شما به عنوان بازاریاب، مدیر یا صاحب کسب و کار باشد. بنابراین باید برای تاثیر رنگبندی بر فروش ، نرخ تبدیل و ذهنیت مخاطب اهمیت زیادی قائل شوید.
رنگی که انتخاب میکنید بر دیدگاه کاربران تاثیر میگذارد
رنگهایی که بر حضور شما در وب نقش دارند تاثیر روانی خیلی زیادی بر بینندگانتان دارند؛ چه رنگهای بسیار مهمی مثل رنگ لوگو باشند و چه چیزهای کوچکی مثل اشباع و کنتراست عکس پستهای وبلاگ. در واقع، ۹۳٪ از مشتریها ظاهر دیداری فروشگاه را عامل اصلی خرید میدانند.
همچنین، نظر نهایی ۴۲٪ از کاربرها دربارهی یک وبسایت را فقط طرحبندی آن وبسایت تعیین میکند. و ۵۲٪ از خریدکنندهها فقط به دلایل زیباییشناسانه یک فروشگاه را رها میکنند و دیگر بازنمیگردند. رنگها نقش مهمی در طراحی وبسایت و شرکت شما دارند.
چرا اسنپ سال ها پیش رنگ اصلی برند خود را تغیبر داد؟
سال ها پیش زمانی که اسنپ به تازگی افتتاح شده بود رنگ بندی آبی آسمانی و سرمه ای را به عنوان رنگ بندی اصلی لوگو و برند خود انتخاب کرده بود.
این رنگ بندی در شبکه های اجتماهی,بیلبورد های تبلیغاتی و تمامی تبلیغ های اسنپ مشاهده میشد.
تغییر رنگ برند اسنپ به سبز
اسنپ اعلام کرده از آنجا که از روز اول هدف این مجموعه احترام و کمک به هوا و محیط زیستی پاکیزه بوده و هست و در تمامی خدمات شرکت سعی بر آن شده که مردم رفت و آمد کمتری با خودرو و موتور سیکلت های خود انجام دهند و سوخت فسیلی کمتری مصرف کنند و بیشترین بهره را از زمان خود ببرند رنگ سبز به عنوان رنگ پایه استفاده کرده است.
با وجود توضیحات اسنپ مبنی بر تغییر رنگ بر پایه کمک به محیط زیست,بسیاری از متخصصین فعال در فضای دیجیتال معتقدند کارشناسان مارکتینگ اسنپ این انتخاب را بر پایه روانشناسی دقیق کاربر انجام داده اند.
مشتریها قدر رنگ را میدانند
استفاده از رنگهای منحصر به فرد، شناخت برند را تا ۸۰٪ و درک و دریافت آن را تا ۷۳٪ بالا میبرد. مهمتر، ۸۵٪ از مشتریها میگویند رنگ دلیل اصلی آنها برای خرید یک محصول است، چه چیزی قابل توجه مثل یک ماشین باشد یا محصولی کوچک مثل یک جفت جوراب.
درست است که یک کاربر لزوماً از وبسایت شما خرید نمیکند. اما روانشناسی رنگ هنوز مهم است زیرا سایت شما ویترین کسبوکار شما و در نتیجه محصولات و خدمات شماست. تنوع رنگ احساسات زیادی را برمیانگیزد. حتی اگر یک مشتری از نوع استفادهی شما از رنگها در کسب و کار و دیگر روشهای بازاریابی شما آگاه نباشد، رنگها تاثیر ناخودآگاه خود را میگذارند.
برای مثال، قرمز پررنگ و نارنجی روشن علامتی صریح برای «همین حالا ثبتنام کنید» یا تبدیلهای مثل آن است، درحالی که آبی اطمینانبخش و سبز آرامشبخش است. همه میدانیم که صورتی و بنفش معمولاً برای جلب مخاطبین مونث استفاده میشود.
با استفاده از رنگهای خاص رفتار مشتری را تغییر دهید
از آنجایی که آدمها به طور یکسان تحت تاثیر طیف رنگهای مختلف قرار میگیرند، میتوانید با انتخاب رنگ مناسب و سطح اشباع مرتبط تاثیر خاصی بر روی رفتار آنها بگذارید (هر چه باشد، بین مثلاً زرد روشن و طیف طلایی روشن تفاوتهایی وجود دارد).
برای مثال، قرمز، قرمز-نارنجی، سیاه و آبی درباری برای تشویق خرید آنی به کار میروند، درحالی که مشتریانی که پیش از خرید بودجهشان را لحاظ میکنند سرمهای و سبز دودی را میپسندند و مشتریهای سنتی طیف پاستیلی روشن را ترجیح میدهند. این دانش به خصوص اگر فروشگاه اینترنتی دارید بسیار مهم است اما برای فروش هر چیزی و در هر جایی به کارتان میآید.
از چه رنگهایی در بازاریابی و فروش استفاده کنیم؟
رنگها به مرور ارتباطات خاصی را با مصرف کننده به وجود میآورند. به همین دلیل قبل از اینکه به سراغ ساخت برندی بروید ابتدا باید خوب تحقیقات بازار انجام دهید و در مورد محصول خود و همچنین رقبا و … اطلاعات کافی جمع آوری کنید و به صرف اینکه رنگ قرمز باعث ایجاد شور و اشتیاق در مشتری میشود نمیتواند تمام وجوه وبسایت یا اپلیکیشن را قرمز کرد! در بالا در خصوص ویژگیهای هریک از رنگها نکاتی را بیان کردم که میتوانید آنها را مدنظر قرار داده و به حسب نیازتان از آنها استفاده کنید
قانون 60-30-10 چیست؟
در این قانون 60 درصد فضای طراحی (صفحه فرود، صفحه محصول، خبرنامه ایمیلی و …) از این رنگ تشکیل میشود؛ رنگهای خنثی و کم اثر مانند پاستلی را در این بخش استفاده کنید. 30 درصد رنگ ثانویه خواهد بود که میتواند در کنار رنگ اصلی شما قرار گیرد و 10 درصد باقی مانده را از رنگی (رنگهای اشباع شده و شارپ) که قصد دارید توجه کاربر را به آن نقطه از صفحه جلب کند.
نتیجه گیری نهایی
حتما هر صاحب کسب و کار و مدیر بازاریابیای میخواهد شخصیتی زیبا، منحصر به فرد و دقیق به کسبوکارش بدهد. شخصیتی که ویترینی برای برند باشد و درعین حال با مشتری دوست شود. بنابراین، رنگهایی که در لوگو و وبسایت به کار میروند باید به دقت انتخاب شوند تا نه تنها شرکت شما را معرفی کنند بلکه تاثیر رنگبندی بر فروش را افزایش دهند، اهداف بازاریابی شما را برآوره کنند و تاثیر مثبتی بر ذهن مخاطبین بگذارند.