سایت مپ روشی جهت منظم نمودن اطلاعات سایت (صفحات سایت) و تعریف کردن هر مطلب و دیتایی با سرشاخه مناسب میباشد. در گذشته سایت مپها فقط جهت راهنمایی کاربران سایت مورد طراحی قرار گرفته بودند. این درحالی است که XML سایت مپ گوگل برای موتورهای جستجوگر ساخته شد! به این صورت که دادههای مورد نیاز موتورهای جستجوگر را سریع و با بازده بیشتر و دقیق تر در اختیار قرار میداد.
با حجیمتر شدن و همچنین پیشرفت روزافزون سایتها پروتکل جدید سایت مپ گوگل نیز توسعه داده شد. سایتهای صنعتی و شرکتی معمولا شامل هزاران محصول در کاتالوگ خود میباشند، این در حالی است محبوبیت سایتهای بلاگ و یا خبری وبمسترها و ادمین این سایتها را مجبور به بروزرسانی اطلاعات به صورت روزانه نموده است. برای مثال در فورومها اطلاعات دائما در حال تغییر میباشند، این موارد باعث سختی موتورهای جستجوگر در کرال و یا خزش اطلاعات میشد! و در نتیجه در بیشتر موراد موتورهای جستجوگر فقط اطلاعات را skip مینمودهاند!
مزیت XML سایت مپ چیست؟
با استفاده از پروتکل XML، موتورهای جستجوگر قادر به بررسی بهینه URL سایتها، بهینه نمودن جستجو با قرار دادن همه اطلاعات وبسایت در یک فایل XML و همچنین خلاصه وضعیتی از اینکه سایت هر چند وقت یک بار آپدیت میشود و تاریخچهای از تغییرات اخیر میباشند.
باور غلط این است که خود فایل سایت مپ موجب افزایش رنکینگ و بهتر شدن و بهینه شدن جستجوی گوگل میشود! اما این فایل موجب تغییر رنکینگ سایت شما نمیشود، بلکه این فایل با جمعآوری و تجمیع اطلاعات مورد نیاز موتورهای جستجوگر، موجب افزایش بهرهوری و فهم موتورهای جستجوگر از سایت شما میشوند.
در حال حاضر، سایت مپ ۰٫۹۰ با موتورهای جستجوگر دیگری مانند یاهو و مایکروسافت (بینگ) نیز همخوانی دارد.
سیاست های گوگل در بحث سایت مپ
گوگل هر وقت بخواهد سایت ما را کرال یا خزش کند، در ابتدا قبل از هر چیزی سایت مپ موجود در سایت مورد نظر را را کرال میکند، سپس به سایت وارد میشود! این مورد باعث میشود ۹۰ درصد اطلاعات سایت را، تغییرات و ویرایشها و همچنین اطلاعات از این دست را در سایتمپ به دست آورد. در نتیجه بودن و وجود داشتن سایتمپ امری حیاتی و مهم برای هر سایتی میباشد، حال به روز بودن فایل سایتمپ مورد نظر از این مورن نیز مهمتر میباشد.
سیاست های گوگل در بحث سایت مپ
با توجه به گفته خود گوگل، اینکه آیا داشتن سایت مپ ضروری میباشد، این مورد جواب گوگل میباشد که اگر صفحات سایت مورد نظر به صورت درست به یکدیگر متصر بوده و لینک شدهاند، کرالرها و یا باتهای گوگل به راحتی این صفحات را مورد بررسی قرار میدهند. گرچه وجود سایت مپ و یا نقشه سایت موجب بهبود و بهتر شدن کرال یا خزش باتهای گوگل خواهد شد، به خصوص در صورتی که سایت مورد نظر یکی از شرایط زیر را دارا باشد:
اگر سایت مورد نظر حجیم باشد. در نتیجه، بات گوگل به جای کرال و بررسی تک تک صفحات با نگاهی اجمالی به فایل سایت مپ یا نقشه سایت، متوجه برخی تغییرات خواهد شد و این امر سریعتر اتفاق میافتد.
وبسایت مورد نظر حاوی آرشیو حجیمی از اطلاعات باشد که این صفحات به خوبی به هم لینک نشدهاند (لینکهای داخلی). اگر صفحات سایتهای مورد نظر به صورت طبیعی به هم مرتبط نباشند، این صفحات باید در سایت مپ گنجانده شوند تا از کارل و بررسی این صفحات توسط گوگل مطمئن شویم.
سایت مورد نظر تازه تاسیس است و لینکهای خارجی نیز دارد. ربات گوگل و کالر های سایتر موتورهای جستجوگر، بررسی سایت و صفحات سایت را از طریق همین لینکها انجام میدهند، در نتیجه در صورت نبود سایتمپ، کرالر گوگل ممکن است اصلا متوجه این صفحات نشود!
فرمت فایل نقشه سایت و انواع آن
موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، فرمت XML را برای نقشه سایت به عنوان یک پروتکل پذیرفتهاند. با این حال، آنها Feed نقشه سایت را که از پروتکل های RSS 2.0، Atom 1.0 و فایل های متنی ASCII استفاده میکنند را نیز میپذیرند. سایت مپ را میتوان به شکل XML نیز مورد استفاده قرار داد یا در صورتی که حجم بالایی دارد با استفاده از ابزار Gzip، فشردهسازی کرد.
علاوه بر استانداردهای نقشه سایت برای محتوای وب، گوگل از فرمتهای خاصی برای سایت مپ پشتیبانی میکند که برای رسانههای خاصی مورد استفاده قرار میگیرد. این موارد شامل نقشههایی برای فایلهای ویدئویی، تصاویر، محتوای موبایلی، کد منبع نرم افزار و محتوای خبری هستند. بعد از اینکه فرمت مناسب نقشه سایت در فضای نام اعلام شد، میتوان تمامی محتواهای اضافی دیگر را به آن افزود.