رتبه بندی آلکسا چیست و چه اهمیتی دارد؟

تمایل به رتبه بندی همیشه در میان ما انسانها وجود داشته است.بخشی از این تمایل به رتبه بندی، در میل ذاتی ما به رقابت ریشه دارد و بخشی دیگر هم، استفاده از رتبه بندی برای مقایسه و تشخیص قوی‌ترها و ضعیف‌ترهاست.فضای آنلاین هم، مجموعه ابزارهای گسترده‌ای را در اختیار فعالان دیجیتال قرار داده تا بتوانند به شیوه‌های متفاوت، در رتبه بندی‌ها شرکت کرده و خود را با دیگران مقایسه کنند.

رتبه الکسا یکی از معیارهایی است که در این مسیر به افراد کمک می‌کند. حتما از خودتان می پرسید رتبه الکسا چیست؟ چرا این رتبه زیاد خوش‌نام نیست؟ از لحاظ تاریخی طیف وسیعی از افراد تمایلی به اعتماد کردن به این رتبه به عنوان نشانه دقیق از اندازه گیری ها نداشته اند. اینکه سایت ها چگونه نسبت به سایر سایت ها عمل می‌کنند نیز یک بحث شک برانگیز است. اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به رتبه الکسا بیندازیم و آن را بیشتر بررسی کنیم.

سوال اول! آلکسا چیست؟

الکسا، سایت آنالیزکننده ترافیک وب‌سایت‌ها است که آن‌ها را براساس تعداد بازدید کاربران، رتبه‌بندی می‌کند. به بیان دیگر، سایت Alexa ، اطلاعات ترافیک دیتا، در محیط اینترنت را از تمامی نقاط دنیا جمع‌آوری می‌کند. مهم‌ترین اطلاعاتی که این سایت به کاربران می‌دهد این است که در تمام دنیا و نیز در هر کشور و هر دسته‌بندی، چه سایت‌هایی دارای بیشترین بازدید هستند. سایت الکسا یکی از سرویس‌های خدماتی شرکت آمازون است و در سال 1996 باهدف جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی ارزشمند و فروش آن‌ها، فعالیت خود را آغاز کرد.

تاریخچه تاسیس وب‌سایت الکسا

وب‌سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های «بروستر کیل» و «بروس گلیت» پایه‌گذاری شد. نام این وب‌سایت برای ادای احترام به «کتابخانه اسکندریه مصر» به عنوان یکی از بزرگترین اماکن علم و دانش، و با امید به اینکه دنیای اینترنت نیز به چنین مکانی تبدیل شود، انتخاب شد. 3 سال بعد، یعنی در سال 1999، آمازون شرکت Alexa را خریداری کرد و تاکنون، مالکیت شرکت الکسا اینترنت و سرویس رتبه‌بندی Alexa را در اختیار دارد.

معیار های آلکسا چیست؟

به نظر می‌رسد توافق کلی بر این است که ارتباطی بین رتبه الکسا و ترافیک آن برای سایت های مشهور وجود دارد که سطح خوبی از ترافیک را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال سایت هایی که رتبه جهانی آن ها کمتر از 50000 تا 100000 است خود را محبوب می دانند. آن ها در سایت خود بیان کرده اند که رتبه ترافیک 100000 و بالاتر از آن باید به عنوان سایت های نه چندان محبوب در نظر گرفته شوند و رتبه بندی بین آنها شاید چندان معتبر نباشد.

در مقابل سایت هایی که به رتبه اول نزدیک تر هستند ترافیک رتبه بندی دقیق تری به دست می‌آورند. هر رتبه ای که بالاتر از این رتبه 100000 باشد را معمولا به عنوان معیار در نظر گرفته نمی‌شود و آن را نادیده می گیرند.

رتبه الکسا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

الکسا در سایت خود اعلام کرده که رتبه وب‌سایت‌ها را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده محاسبه می‌کند.

البته در گزارش الکسا پارامترهای دیگری مانند نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت هم ارائه می‌شود، اما این پارامترها در محاسبه‌ی رتبه سایت‌‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید :  بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

جدای از اعلام رسمی الکسا، ما در متمم هم با بررسی چند صد مورد از سایت‌های برتر کشور به این نتیجه رسیدیم که ضریب همبستگی بین مدت زمان حضور در سایت و نرخ بانس با رتبه سایت‌ها نزدیک به صفر است

برای کاهش رتبه الکسا چه تکنیک‌هایی وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم، کاهش رتبه سایت در الکسا در سه حالت ممکن است برای شما مهم باشد:

-این‌که در مقایسه با رقبا ادعا کنید مخاطب بیشتری دارید (حداقل عامه‌ی مردم را قانع می‌کند)

-این‌که در برخورد اول وقتی کسی با سایت شما آشنا می‌شود، آن را معتبرتر فرض کند (البته دیر یا زود، برداشت واقعی‌تری پیدا خواهد کرد)

-این‌که بخواهید در سایت خود فضای تبلیغاتی در نظر بگیرید و به دیگران بفروشید (که یکی از مهم‌ترین معیارها، رنک الکسا خواهد بود)

احتمالاً می‌دانید که کسب و کارهای متعددی در ایران وجود دارند که در ازاء دریافت مبلغ مشخصی، روش‌هایی را برای کاهش سریع رتبه الکسا روی سایت شما اجرا می‌کنند (از جمله استفاده از ربات‌ها؛ استفاده از کد‌های Inject‌شده داخل اپلیکیشن‌ها و …).

این روش‌ها واقعاً سریع عمل می‌کنند، اما معمولاً به همان سرعتی که کاهش رتبه از این طریق به عمل می‌آید، بازگشت رتبه به سطح قبلی هم در انتظارتان خواهد بود (مگر این‌که دائماً هزینه‌ای را به آن‌ها پرداخت کنید و بعداً از محل فریب‌دادن دیگران با رتبه‌ی صوری، هزینه‌ی انجام شده را جبران کنید).

چرا الکسا مهم است؟

چرا رتبه Alexa تا این اندازه مورد توجه قرار دارد؟

-زمانی که قصد مقایسه سایت خود با سایر وب‌سایت‌ها را داریم، باید به آمار موجود استناد کنیم. الکسا، اکنون تنها مرجع رتبه‌بندی سایت‌ها به‌شمار می‌رود. تا زمانی که شرکتی بهتر از گوگل، به عرصه رتبه‌بندی سایت‌ها وارد نشود، یا وب‌سایت‌های مشابه Alexa تکنیک بهتری برای رتبه‌بندی سایت ارائه ندهند، تنها مرجع کاربران اینترنت، برای سنجش بهتر یا بدتر بودن (مقایسه)، همین رتبه‌بندی موجود است. پس موقع معرفی سایت، دیگر نیازی به ارائه اطلاعات غیرلازم مانند آمار کلیک، مدت حضور مخاطبان در سایت، میزان تاثیرگذاری و… نیست، کافی است بگوییم رتبه سایت ما چه عددی است.

-اگر فکر می‌کنیم آمار مخاطبان ما به درستی به الکسا نرسیده و رتبه‌ای که به وب‌سایت ما اختصاص داده شده، درست نیست، باید بدانیم سیستم رتبه‌بندی Alexa ، تعداد بازدیدکنندگان هر سایت را به طور دقیق و صحیح محاسبه و تعیین می‌کند. از سوی دیگر، شرایط برای همه سایت‌های رقیب به همین شکل است. یعنی قرار نیست وب سایتی با رتبه 1000 با سایت دیگری با رتبه 100 مقایسه شود.

-نتایج اعلامی توسط سایت الکسا به طور مستقیم یا با واسطه از طریق ابزارهای بررسی رتبه سایت، همگی از پارامترهای مهم در بهینه‌سازی وب سایت و تعیین  موقعیت و جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو به شمار می‌رود.

-این نکته را نیز باید در نظر داشت که به دلیل برخی ترفندهای سئو کلاه سیاه، می‌توان آمار بازید سایت را به صورت غیرواقعی افزایش داد. البته این آمار اعلامی توسط الکسا برای سایت مزبور صحت نداشته و ملاک معتبری برای ارزیابی رتبه و جایگاه سایت نخواهد بود.

 

برای کسب هر گونه اطلاعات و مشاوره در زمینه سئو و آلکسا میتوانید با واحد پشتیبانی فروش سیتک در ارتباط باشید

09397226808

ارسال مطلب به:

بهترین فرمت تصویر برای استفاده در وب سایت چیست؟

به طور متوسط، تصاویر موجود در وب سایت شما 19-21٪ وزن کل سایت ها را تشکیل می دهند. در اینجا ما به شما نشان...

ویرایش فرم پرداخت در ووکامرس

  document.createElement('video'); https://citek.ir/wp-content/uploads/2022/03/04.mp4...