تجربه کاربری (UX) چیست و چه تاثیری بر کسب و کار دارد؟

واژه ی تجربه ی کاربر یا به طور مخفف UX یک واژه ی معمولا مبهم است زیرا اساسا تعریف واژه بیشترشامل تجربه ای ذهنی است. احتمالا شما یک ایده کلی درباره ی واژه ی تجربه ی UX و مفهوم آن دارید، اما معنی دقیق آن فاکتورهای زیادی را شامل می شود که به سختی می توان آن را کامل و جامع تعریف کرد. تجربه ی UX می تواند به معنای احساسی کلی باشد که شما از استفاده از یک محصول به دست می آورید یا می تواند به معنای روند طراحی از ایده پردازی تا جلب رضایت مشتری باشد، یا به طراحی رابط کاربر (UI) مربوط شود. همه اینها درست است، تعریف تجربه ی UX فقط به زمینه ی آن بستگی دارد. در واقع تجربه UX به احساسی که از استفاده یک محصول می آید، می گویند. احساس شما در نتیجه استفاده از این محصول چیست؟ آیا یک تجربه لذت بخش بود یا باعث عصبی شدن شما شد؟

اول باید بدانیم UX یا تجربه کاربری چیست؟

UX یا User Experience به معنای تجربه کاربر است. همانطور که ممکن است تصور کنید، همه چیز در مورد نحوه تجربه کاربران یک محصول است. این تجربه می‌تواند در مورد یک وب سایت باشد، اما لزوماً این طور نیست. می‌تواند یک برنامه کاربردی باشد، یک تلفن همراه یا هر محصول فیزیکی دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، حتی کارتون شیر باشد. همه چیز در مورد حس شخص در حین استفاده از یک محصول خاص است. آیا محصول باعث حس هیجان و خوشحالی شما می‌شود، آیا استفاده از آن فرح‌بخش است، آیا به شما کمک می‌کند که با زحمت کم‌تری به اهداف برنامه‌ریزی شده خود برسید؟ یا این که آیا به دلیل عمل نکردن یا عدم مطابقت با آن‌چه انتظار داشتید، باعث عصبانیت و کلافگی شما می‌شود؟

تجربه کاربری چگونه میتواند در کسب و کار تاثیر مستقیم داشته باشد؟

تجربه ی UX یک مفهوم گسترده است که کل چرخه ی عمر یک محصول را در بر می گیرد در واقع دور اندیشی فروشنده با فروش کالا تمام نمی شود بلکه در طول زندگی محصول با مصرف کننده ادامه دارد. در نظر گرفتن تجربه ی UX یک عنصر انسانی است که تأثیر عاطفی و روانی بر ما دارد و ما را تشویق می کند که از یک برند خاص خرید کنیم.پس مالکان کسب و کار ها قبل از شروع پروژه ها میتوانند خود را جای مشتری گذاشته و اقدام به شبیه سازی یک تجربه کاربری برای خود کنند

با این کار نه تنها میتوانند از تغیرات احتمالی در آینده جلوگیری کنند بلکه میتوانند با انتقال حس خوب استفاده از محصول یا نرم افزار به مشتریان پیشرفت کسب و کار خود را سرعت ببخشند

به طور خلاصه عناصرتجربه ی UX عبارتند از:

طراحی بصری

منظور از عناصر بصری یک محصول از تایپوگرافی بروشور گرفته تا رنگ های استفاده شده در بسته بندی است. این موارد باید از نظر UI و تجربه ی UX بررسی و طراحی شوند.

بیشتر بخوانید :  رابط کاربری (UI) چیست و چه تاثیری بر کسب و کار دارد؟

ساختار اطلاعات

همانطور که معماران چهارچوب یک ساختمان را ترسیم می کنند، معماران فناوری اطلاعات هم دقیقا این کار را برای طراحی یک نرم افزار یا سایت انجام می دهند. معماری اطلاعات ساختار پایه ای است شما برای طراحی و ارئه ی محصول خود به آن نیاز دارید.

طراحی UI

همه عناصر تجربه ی UX به هم پیوسته اند اما طراحی تعامل سه گانه ویژه ای رابا طراحی بصری و معماری اطلاعات تشکیل می دهند. آنها با هم پایه ای برای یک رابط کاربری(UI) با کیفیت می سازند. طراحی UI به طور خاص شناسایی مسیر ایده آل کاربر و چگونگی راهنمایی وی ازطریق آن است.

قابلیت استفاده

آیا استفاده از برنامه یا محصول شما آسان است؟ آیا می توانید با سهولت وب سایت را مرور کنید؟ قابلیت استفاده می تواند خارج از تجربه ی UX و به طور تئوری خوب باشد اما در عمل نه و این یعنی شکست محصول شما. اگر نیاز باشد کاربر برای استفاده هر چند دقیقه یک بار به دفترچه ی راهنما رجوع کند یعنی محصول شما امتیاز تجربه ی UX را از دست داده است.

شناسایی نیاز کاربر

قبل از ساخت یک محصول باید بدانید که برای چه کسی آن را طراحی می کنید. اگر تحقیق در این زمینه انجام ندهید ممکن است در نهایت یک محصول زیبا داشته باشید که هیچ کس آن را نمی خواهد، چرا که هیچ نیازی را برآورده نمی کند.

استراتژی محتوا

شما به محتوا نیازدارید اما چه محتوایی؟ انتشار محتوای نامناسب، ناقص، تکراری و یا پیچیده برای تجربه ی UX محصول مضر است. استراتژیست های محتوا تصمیم می گیرند که چه زمانی،چگونه و از همه مهمتر چه محتوایی منتشر یا حذف شود.

آیا نوع طراحی UX بر سئو اهمیت دارد؟

گوگل، یا دیگر موتورهای جستجو، می‌خواهند بهترین نتایج را برای استعلام آن‌ها فراهم کنند. بهترین نتیجه تنها به معنای بهترین پاسخ نیست، بلکه به معنای بهترین تجربه است. برای مثال، اگر به دنبال پاسخ برای “تحقیق کلمه کلیدی چیست؟” هستید، گوگل می‌خواهد بهترین پاسخ را به شیوه‌ای سریع، دلپذیر و امن ارائه دهد. بنابراین حتی اگر پاسخی عالی در یک پست نوشته باشید، اما سایت شما کند، آشفته یا ناامن باشد، گوگل پست شما را به عنوان بهترین پاسخ در نظر نمی‌گیرد.

کلام آخر

ممکن است شما یک محصول فوق العاده داشته باشید اما تا زمانی که نظر تجربه ی UX کاربران را جلب نکنید، موفقیتی در انتظار شما نخواهد بود. در پایان باید گفت تجربه ی UX مثبت یک فرآیند ذهنی است و هرگز به عنوان یک سناریو متناسب با همه وجود نخواهد داشت. بهترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم که برای جنبه های مختلف تجربه ی UX تلاش می کنیم و اساس طراحی را بر اساس نیاز و حس کاربر می گذاریم، نه اینکه ما فکر کنیم که کاربر باید چگونه رفتار کند یا بپسندد.

ارسال مطلب به:

بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

بک لینک ها در اصل لینک‌های ورودی به وبسایت شما از سایر وبسایت‌ها می‌باشند. هنگامی که یک صفحه وب آدرس صفحه...

شناسایی ویروس در قالب و افزونه ها

  document.createElement('video'); https://citek.ir/wp-content/uploads/2022/03/07.mp4...