10 نکته برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق

فرض کنید، در یک خیابان تعدادی فروشگاه وجود دارد. با نگاهی کلی، یکی از آن‌ها چشم‌تان را می‌گیرد و وارد آن می‌شوید. اگر محصولاتش هم مناسب باشد، به احتمال زیاد از آن خرید می‌کنید. این موضوع در مورد فروشگاه‌های اینترنتی هم وجود دارد؛ و اتفاقا به دلیل رقابت بالا، بیشتر این موضوع را می‌بینیم. چون دیگر امروز، برای فروش هر محصول یا خدمت، چندین فروشگاه وجود دارد و نیازی نیست، برای پیدا کردن آن محصول به هر دری بزنیم.

 

1.سایت فروشگاهی‌تان را بهینه (سئو) کنید

تقریبا همۀ مشتریان ما این سوال را می‌پرسند، که فروشگاه من از چه زمانی در گوگل بالا می‌آید؟ حق هم دارند؛ چون لازمۀ فروش یک فروشگاه اینترنتی، قرار گرفتن در رتبه‌های بالای گوگل و دیده شدن توسط مشتریان است. سئو این کار را برای شما انجام می‌دهد.

پیش‌نیاز بهینه شدن سایت فروشگاهی‌تان، استفاده از سایت‌ساز یا سیستمی برای سایت است که استانداردهای سئو در آن رعایت شده باشد و قابلیت بالا آمدن در اولین لینک‌های گوگل را داشته باشد. بعد از آن، مسئولیت سئو کردن سایت، به عهدۀ خودتان خواهد بود. مثلا در محتوای سایت‌تان اصول سئو را رعایت کنید؛ صفحه محصول‌تان کامل و بهینه باشد؛ علاوه بر محتوای متنی، از محتوای ویدئویی و تصویری هم استفاده کنید.

2.در سایت فروشگاهی از تصاویر با کیفیت استفاده کنید

به‌قولی یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد! استفاده از تصاویر مناسب، در کسب و کارهای آنلاین مانند فروشگاه اینترنتی، از نان شب هم واجب‌تر است؛ چون مشتری امکان دیدن و لمس کردن محصول را از نزدیک ندارد. تنها از روی یک تصویر باید تصمیم به خرید بگیرد.

پیشنهاد می‌کنیم برای بعضی از محصولات مانند پوشاک، به‌جای استفاده از تصاویر آماده در اینترنت، خودتان با یک دوربین باکیفیت این کار را انجام دهید.  برای اینکه مشتری همۀ ابعاد ببیند، تعدادی تصویر از چند زاویه مختلف محصول بگیرید. همچنین امکان زوم شدن را برای تصاویر قرار دهید.

3.کار با فروشگاه اینترنتی برای کاربر راحت باشد

اصلا ما چرا از فروشگاه‌های اینترنتی استفاده می‌کنیم؟ قطعا سادگی و راحتی اصلی‌ترین دلیل ماست! حالا اگر این فروشگاه اینترنتی هم بخواهد کارمان را سخت کند، از خیر آن می‌گذریم. مثلا اینکه بعد از باز کردن فروشگاه، ندانیم از کجا محصول دلخواه‌مان را سفارش دهیم؛ فضای سایت زیادی شلوغ باشد؛ یا اینکه فرآیند خرید پیچیده باشد.

انتظار ما از سایت فروشگاهی، خرید محصول یا خدمت مورد نظر مشتری در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین شکل ممکن است. یکی از مواردی که فرایند خرید را راحت می‌کند، وجود دسته‌بندی مناسب در سایت و نوار جستجو بر اساس این محصولات است؛ به‌گونه‌ای که برای پیدا کردن یک محصول مجبور نباشد، همۀ فضای سایت را بگرد؛ یا اینکه فرآیند ثبت سفارش و خرید در 2 یا 3 مرحله انجام شود.

خلاصه اینکه خودتان را جای مشتری بگذارید و به این فاکتورها در فروشگاه اینترنتی‌تان اهمیت بدهید. بعد از صرف انرژی فراوان برای جذب مشتری، نگه داشتن او بعد از ورود به فروشگاه، نیمۀ دیگر مسئولیت‌تان است. پس سعی کنید، با طراحی ساده و کاربرپسند سایت‌تان (که به آن تجربه کاربری یا UX هم می‌گویند)، او را تا درگاه پرداخت پیش ببرید.

4.ویژگی‌ها و اطلاعات محصولات را کامل بنویسید

یک صفحه محصول خوب، شامل توضیحات کاملی از محصول است. مشتری هنگام مراجعه به صفحۀ هر محصول شما باید به همۀ سوالاتش پاسخ داده شود. چون در فضای آنلاین، فروشنده‌ای برای توضیح حضوری وجود ندارد. با توضیحات کامل از محصول باید مشتری را بدون هیچ ابهامی نسبت به خرید مطمئن کنید.

اگر محصولات خوراکی می‌فروشید، اطلاعات کافی دربارۀ نوع تهیه محصول، مواد تشکیل دهندۀ آن، تاریخ دقیق تولید و انقضای آن در سایت بیاورید. پیشنهاد می‌کنیم برای جذابیت بیشتر، توضیحاتی در مورد خواص هر محصول هم بیاورید. یا اینکه برای محصولات آرایشی و بهداشتی توضیحاتی در قالب ویژگی‌ها و کاربردهای آن اضافه کنید.

اضافه کردن توضیحات محصول را، علاوه بر تاثیر روی جذب مشتری، برای سئوی سایت به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم. چون گوگل نیز بر اساس رفتار کاربر تصمیم می‌گیرد؛ هم اینکه امکان به‌کار بردن کلمات کلیدی در متن توضیحات وجود دارد.

آیتم جذاب دیگری که آن را در بعضی از سایت‌های فروشگاهی می‌بینیم، بخش مقایسه محصولات است. اضافه کردن مقایسه محصولات، تاثیر فوق‌العاده‌ای در تصمیم خرید مشتری دارد؛ چون بعضی از مشتریان بین خرید چند گزینه شک و تردید دارند و شما با این‌کار تصمیم‌گیری را برایش راحت می‌کنید.

یک پیشنهاد: در سایت فروشگاهی‌تان، یک بلاگ فعال داشته باشید و با توجه به زمینه فعالیت‌تان، تولید محتوا کنید، مثلا اگر محصولات مراقبت از پوست می‌فروشید، مقالاتی راجع به روش‌های مراقبت پوستی، تغذیۀ سالم و سایر موضوعات مرتبط قرار دهید.

5.بخشی را برای نظرات کاربران در نظر بگیرید

حتما برای‌تان پیش آمده که قبل از خرید یک محصول، در مورد آن از دیگران پرس و جو کنید. نظر مثبت یک دوست یا شخصی دیگر، شما را مصمم به خرید محصول می‌کند و در مقابل نظر منفی او، شما را از خرید منصرف می‌کند. این موضوع که نظر دیگران روی تصمیم خرید ما تاثیرگذاری بالایی دارد، در مورد خرید اینترنتی هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید :  4 دلیل برای اینکه کسب و کار شما به اپلیکیشن موبایل نیاز دارد

اگر خودتان تجربۀ خرید اینترنتی داشته باشید، قطعا متوجه قدرت و اهمیت بخش نظرات مشتری یا کاربر هستید. حتی گاهی بیش از اینکه مطالب مربوط به محصول را بخوانید، به سراغ بخش نظرات و دیدگاه‌ها می‌روید. در نهایت، با ارزیابی همۀ نظرات، یک تصمیم می‌گیرید؛ این همان اثر فوق‌العاده تأیید اجتماعی یا سوشال پروف است.

شما نیز حتما بخش نظرات را به سایت‌ فروشگاهی خود اضافه کنید، که به کاربران اجازه دهید، در مورد کیفیت و قابلیت‌های محصولات شما با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند. البته این را هم اضافه کنیم که نیازی به فیلتر کردن نظرات منفی کاربران نیست.

6.سایت فروشگاهی‌تان حتما ریسپانسیو باشد

خود شما خریدهای‌تان را از طریق تلفن همراه انجام می‌دهید، یا اینکه بلند می‌شوید و کامپیوتر خود را روشن می‌کنید؟ قطعا اگر وقت و حوصله روشن کردن کامپیوتر را داشتیم، خریدمان را حضوری از فروشگاه انجام می‌دادیم!! این را گفتم تا به طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا برسم؛ یعنی اینکه سایت شما، خودش را با هر دستگاهی مانند موبایل یا تبلت تطبیق دهد. در مقالۀ طراحی سایت ریسپانسیو، کامل راجع به این موضوع صحبت کرده‌ایم.

بیش از 80% مشتریان، خریدشان را از طریق موبایل انجام می‌دهند، که اگر این تعداد را از دست بدهید دیگر چیزی برای‌تان باقی نمی‌ماند! همچنین رتبۀ فروشگاه شما در گوگل پایین می‌آید. بنابراین، قبل از طراحی سایت، از ریسپانسیو بودن سرویس مورد استفاده، مطمئمن شوید. حتی گوگل هم با اعلام الگوریتم جدیدش، ابتدا نسخه موبایل را ایندکس یا شناسایی می‌کند.

7.برای ارسال محصول چندین گزینه بگذارید

شرایط زندگی کاربران با یکدیگر متفاوت است. یعنی اینکه شاید بعضی از آن‌ها، تنها در ساعات خاصی از روز بتوانند محصول خود را دریافت کنند. یا اینکه بخواهند، در روز مشخصی محصول خود را دریافت کنند. این موضوع را در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می‌بینیم. هر چقدر دست مشتری را بیشتر باز بگذارید، تمایل بیشتری برای خرید از شما خواهد داشت. البته این کار در ابتدای راه دشوار است؛ اما آن را  در برنامۀ آینده خود قرار دهید.

مورد دیگر، در نظر گرفتن انواع گزینه‌های ارسال است. همان کاری که فروشگاه اینترنتی دیجی کالا انجام می‌دهد. در مراحل انتهایی فرآیند خرید، انتخاب نوع پست مرسوله پیش روی‌تان قرار می‌گیرد.

8.هزینۀ ارسال محصول ناچیز یا رایگان باشد

رایگان بودن حمل‌ و نقل تاثیر زیادی در میزان فروش و جذب مشتری دارد. میزان این هزینه شاید زیاد نباشد؛ اما از نظر روانی تاثیر زیادی روی تصمیم خرید مشتری می‌گذارد. حتی آمار فروش در بیشتر فروشگاه‌های آنلاین نشان داده که خریداران مایل به اضافه کردن موارد بیشتری به سبد خرید خود هستند، تا بتوانند از امکانات حمل‌ونقل رایگان و یا تخفیف‌های آن استفاده کنند.

9.امنیت و پشتیبانی فروشگاه خود را فراموش نکنید!

بعد از راه‌اندازی یک مغازه، آن را به امان خدا گذاشته و به‌سراغ کارتان می‌روید؟ قطعا چنین کاری نخواهید کرد؛ چون سرمایه و دارایی شما در آن مغازه جای گرفته است. در مورد فروشگاه اینترنتی هم همین موضوع وجود دارد. یعنی اینکه هم از جهت امنیت، مطمئن باشد، هم پشتیبانی خوبی داشته باشد. هر چند در فضای وب، نمی‌توان کامل جلوی هر خطری را گرفت؛ اما بعضی از سیستم‌های طراحی سایت از امنیت بهتری برخوردارند.

شما حین کار با سایت، قطعا به مشکلات و سوالاتی برخورد می‌کنید که برای حل آن به یک پشتیبان در دسترس نیاز دارید. در غیر این‌صورت باید خودتان مشکل را حل کنید یا برای آن هزینه کنید.

10.روی محصولات خود گاهی تخفیف بگذارید

چه چیزی لذت‌بخش‌تر از تخفیف سراغ دارید؟ همۀ فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند آمازون، علی بابا و دیجی کالا نیز از این روش استفاده می‌کنند. تخفیف محصولات اگر در زمان مناسب و هوشمندانه ارائه شود، روند فروش با شیب تند بالا می‌رود. مثلا می‌توانید یک تخفیف ویژه برای پایان فصل یا مناسبت‌ها بگذارید. یا اینکه به‌ازای خرید تعدادی محصول، یک پیشنهاد ویژه به مشتری ارائه دهید. ارائه این پیشنهادات مشتری را برای خرید بیشتر ترغیب می‌کند.

کلام آخر

موارد زیادی در پیشرفت یک فروشگاه اینترنتی تاثیر دارند شاید بهتر باشد شما خود را به عنوان یک مشتری که قصد دارید از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید در نظر بگیرید و بعد هر موردی به ذهنتون رسید را لیست کنید

ما در انتهای مقاله یه لیست کلی از موارد اضافه ای که میتواند مهم باشد مینویسیم:

-برای سایت فروشگاهی خود حتما نماد اعتماد الکترونیکی بگیرید.

-فروشگاه اینترنتی شما سرعت بالایی داشته باشد

-صفحۀ درباره ما به همراه یک متن جذاب داشته باشید

-فروشگاه اینترنتی خود را به ابزارهای تحلیلی متصل کنید(گوگل آنالیز و ..)

-فروشگاه خود را با شبکه‌های اجتماعی یکپارچه کنید

 

ارسال مطلب به:

هشتگ چیست و چه مزایایی دارد؟

هشتگ یا همان Hashtag اولین بار برای نام گذاری گروه‌ها و موضوعات در چت IRC بکار گرفته شد. با اضافه کردن...

انتقال مستقیم به صفحه تسویه حساب ووکامرس

  document.createElement('video'); https://citek.ir/wp-content/uploads/2022/03/05.mp4...