روش های ساخت یک بانک ایمیل قدرتمند (قسمت اول)

جمع آوری ایمیل با کیفیت یکی از اصول مهم در ایمیل مارکتینگ می‌باشد و هر چقدر ایمیل با کیفیت‌تر بیش‌تری جمع کنید، کار شما هنگام بازاریابی راحت‌تر می‌شود.روزانه بیش از دو سوم مردم جهان ایمیلشان را چک می کنند و در سال های اخیر با فراگیر شدن موبایلهای هوشمند و سهولت دسترسی در هر لحظه این آمار بالاتر نیز رفته است. به همین خاطر ایمیل میتواند یک فرصت و یک ابزار مناسب برای تمام کسب و کارهایی باشد که می خواهند برای محصولشان تبلیغات یا بازاریابی انجام دهند. ایمیل مارکتینگ به معنای استفاده مناسب از ابزار ایمیل برای تعامل با کاربران وبسایت یا مشتریان یک کسب و کار است و بانک ایمیل مناسب از ارزشمندترین دارایی های هر کسب وکار است.

 

ایمیل مارکتینگ , همچنان در صدر

امروزه، ایمیل یکی از مؤثرترین کانال‌های ارتباطی با کاربران می‌باشد. مهم نیست چه کسب‌وکاری دارید، یک لیست ایمیل مهم‌ترین عنصر یک استراتژی بازاریابی موفق است. با این لیست، شما می‌توانید کسب‌وکار خود را تبلیغ کنید، محصولات و خدماتتان را معرفی کنید و مشتریان بالقوه سایتتان را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. موفقیت ایمیل مارکتینگ تا حد زیادی به سایز و کیفیت لیست ایمیل بستگی دارد. شما باید یک استراتژی برای توسعه مداوم لیست داشته باشید. چراکه این طبیعی است که هر سال تعدادی از مشترکینتان را از دست دهید. برخی از افراد لغو عضویت می‌کنند، برخی دیگر از شرکتی به شرکت دیگر منتقل می‌شوند و ایمیلشان تغییر می‌کند و برخی دیگر ایمیل‌های شما را باز نمی‌کنند.

چرا محتوای لیست ایمیل اهمیت بالایی دارد؟

به عبارت ساده، لیست ایمیل، لیستی از آدرس‌های ایمیل است که شما مجوز دارید برای آن‌ها کمپین ایمیل ارسال کنید. در برخی از کشورها قوانینی مبنی بر رضایت کاربران برای ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی وجود دارد. هرچند در ایران چنین قانونی وجود ندارد، اما ارسال ایمیل بدون کسب مجوز، وجهه‌ی برند شما را در ذهن مخاطب مخدوش می‌کند. روش‌های مختلفی برای ساخت و جمع آوری ایمیل وجود دارد و می‌تواند شامل افراد زیر باشد:

– افرادی که محصول یا سرویسی از شما خریداری کرده‌اند.

– افرادی که از طریق سایتتان، مشترک لیست ایمیلتان شده‌اند.

– افرادی که برای اطلاع داشتن در مورد اخبار یک محصول، ثبت‌نام کرده‌اند.

– افرادی که در یک رویداد، کارت ویزیت خود را به شما داده‌اند.

در این قسمت به چند مورد از مزایای ایمیل مارکتینگ اشاره میکنیم:

محصولات و خدماتتان توسط افراد بیشتری دیده شود

اینکه ایمیل‌های شما در ارتباط با جدیدترین محصولات، محصولات تخفیف خورده، و یا دعوت به حضور در رویداد بعدی شرکت باشد، فرقی نمی‌کند. درهرصورت ایجاد لیست ایمیل منجر به بیشتر دیده شدن محصولات و خدماتتان و درنتیجه افزایش فروش می‌شود.

بازدهی ایمیل بیشتر است

شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و توییتر به دلیل داشتن پایگاه‌های کاربری بزرگ توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند، اما هنوز ایمیل مارکتینگ بیشتر از مجموع آن دو بازدهی دارد. همچنین هر دوی این شبکه‌های اجتماعی از ایمیل برای ارسال نوتیفیکیشن‌ها و درخواست‌ها استفاده می‌کنند چراکه می‌دانند کاربران به‌شدت متکی به ایمیل هستند و می‌خواهند از این طریق آن‌ها را به سایت خود جذب کنند و ترافیک سایتشان را افزایش دهند.

ایمیل مقرون‌به‌صرفه است

فیس بوک به میزان قابل‌توجهی تعداد افرادی که پست‌های یک برند را می‌بینند کاهش داده است تا آن کسب‌وکارها مجبور شوند برای تبلیغات هزینه پرداخت کنند. درواقع میزان دسترسی ارگانیک در فیس بوک تنها 6% است و این یعنی هر بار که یک کسب‌وکار، پستی در فیس بوک منتشر می‌کند، تنها کمتر از 6% از مخاطبانش آن را می‌بینند. در مقایسه با آن، ایمیل با نرخ باز شدن 30% به این معناست که پیام شما 5 برابر بیشتر نسبت به فیس بوک دیده می‌شود.

چگونه باید یک لیست ایمیل ایجاد کنیم؟

ایجاد فرصت‌هایی برای عضویت

اولین قدم در ایجاد لیست ایمیل، ساده کردن فرایند عضویت برای کاربران است. در این بخش می‌خواهیم به چند راهکار که کسب‌وکارها برای ایجاد فرصت عضویت در اختیار کاربران قرار می‌دهند اشاره‌کنیم.

وب سایت

اگر تعداد قابل‌توجهی از مشتریانتان از طریق وب‌سایت با شما در تعامل هستند، استفاده از فرم عضویت جهت جمع آوری ایمیل در سایت می‌تواند راهکار خوبی برای ساخت لیست ایمیل باشد. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آن را در کدام قسمت از سایت قرار دهید؟ گزینه‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا مؤثرترین آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

فرایند تسویه‌حساب یا ثبت‌نام: اگر کسب‌وکار شما این است که محصولاتی را به‌صورت آنلاین می‌فروشید، می‌توانید از فرم‌های تسویه‌حساب یا ثبت‌نام برای گرفتن ایمیل مشترکین استفاده کنید. با توجه به اینکه افراد در حین فرایند تسویه‌حساب، نام و ایمیل خود را وارد می‌کنند، اضافه کردن یک چک باکس برای پیوستن به لیست مشترکین، کار عضویت را برای آن‌ها بسیار ساده می‌کند.

بیشتر بخوانید :  آموزش نصب کیف پول بر روی سایت وردپرسی

فرم تماس با ما: اگر در وب‌سایت شما فرمی وجود دارد که افراد می‌توانند از طریق آن با شما در تماس باشند و پیام خود را به شما برسانند، همچون حالت قبل، فرصت مناسبی برای اضافه کردن چک باکس می‌باشد و می‌تواند کار عضویت را بسیار ساده کنید. چراکه افراد در آن فرم برای تماس با شما، اطلاعات خود را وارد می‌کنند، و قطعاً به چیزی که در سایتتان ارائه می‌دهید علاقه‌مندند که می‌خواهند با شما در تماس باشند.

فرم عضویت وبلاگ: اگر وبلاگی برای کسب‌وکار خود دارید، این فرصت عالی برای اضافه کردن فرم عضویت را از دست ندهید. افرادی که مشترک وبلاگ شما می‌شوند، بخشی از باارزش‌ترین خوانندگان محتوای شما هستند، بیشترین نظرات را می‌نویسند و همچنین 3 برابر بیشتر از سایر بازدیدکنندگان محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند.

صفحه‌ی لندینگ عضویت: تصور کنید می‌خواهید برای عضویت در لیست ایمیلتان در بین دنبال کننده‌های شبکه‌های اجتماعی یا از طریق یک کمپین تبلیغاتی، تبلیغ کنید. این افراد را باید به چه صفحه‌ای هدایت کنید؟ یک صفحه‌ی فرود عضویت بسازید و هرکسی که مشتاق عضویت در سایت شما می‌باشد را به آن صفحه هدایت کنید. اگر از سیستم‌های مدیریت محتوایی همچون وردپرس برای سایتتان استفاده می‌کنید، ایجاد یک صفحه‌ی جدید کار ساده‌ای است. کافیست متنی دراین‌باره بنویسید که چرا افراد باید عضو شوند و یک فرم عضویت اضافه کنید.

پنجره‌های Pop-up: این پنجره‌ها توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند و این فرصت را به شما می‌دهند تا تبلیغ یا ایده‌ای همچون عضو شدن در سایتتان، را به نمایش بگذارید. این روش می‌تواند افراد بیشتری را ترغیب به عضویت بکند. البته این را در نظر داشته باشید که این پنجره‌ها اگر به‌درستی اجرا نشوند، می‌توانند آزاردهنده باشند. بنابراین حتماً به زمان‌بندی، پیام نشان داده شده و … توجه داشته باشید.

اسلایدر: اسلایدر یک باکس کوچک است که در یک زمان تعیین‌شده در قسمت پایین و گوشه‌ی صفحه قرار می‌گیرد. اسلایدر می‌تواند یک گزینه‌ی عضویت در اختیار شما قرار دهد و به‌اندازه‌ی پنجره‌ی Pop-up آزاردهنده نیست. اسلایدرها بسیار مؤثر و کاربردی هستند چراکه به کاربران اجازه می‌دهند قبل از عضویت، وب‌سایت را بررسی کنند.

شبکه‌های اجتماعی

اگر اکانت هایی در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و توییتر ساخته‌اید و دنبال کننده دارید، یک ایده‌ی خوب می‌تواند این باشد که سعی کنید آن‌ها را به مشترکین ایمیل تبدیل کنید. همان‌طور که اشاره شد، فیس بوک تعداد افرادی که می‌توانند پست‌های شما را ببینند محدود کرده است و این مهم است که سعی کنید آن‌ها را به سمت کانال‌های ارتباطی مطمئن‌تر همچون ایمیل سوق دهید.

امضای ایمیلتان

بسته به سایز سازمانتان، احتمالاً به صدها و یا حتی هزاران مشتری در ماه ایمیل ارسال می‌کنید. این ایمیل‌های شخصی از شما و تیمتان معمولاً موردتوجه قرار می‌گیرد و یکی از بهترین مکان‌ها برای تبلیغ خبرنامه و ترغیب افراد برای عضویت در لیست ایمیلتان است. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید در قسمت امضای ایمیل یک لینک به صفحه‌ی فرود بگذارید تا افراد بتوانند به‌سادگی به آن صفحه رفته و مشترک سایت شما شوند.

برخورد رودررو

بسیاری از کسب‌وکارها، از طریق کانال‌های ارتباطی آنلاین همچون وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با مشتریان زیادی نیستند. به‌عنوان‌مثال فروشگاه‌های خرده‌فروشی، بیشتر به‌صورت حضوری با مشتریانشان در تعامل هستند. در مورد این کسب‌وکارها چه باید کرد و چگونه باید مشتریان را ترغیب کرد تا در لیست ایمیلشان عضو شوند؟ به دو مورد در اینجا اشاره می‌کنیم:

-در زمان فروش محصول پیشنهاد عضویت دهید: می‌توانید در زمان فروش محصول یک پیشنهاد ساده و جذاب مطرح کنید و از مشتریانتان بپرسید آیا تمایل دارند در لیست ایمیلتان عضو شوند یا خیر. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید به آن‌ها بگویید اگر عضو شوند بر روی خریدشان تخفیف می‌گیرند یا به آن‌ها کارت هدیه بدهید.

-یک فرم عضویت در فروشگاهتان داشته باشید: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای گرفتن آدرس‌های ایمیل مشتریان، داشتن یک فرم ثبت‌نام فروشگاهی است. می‌توانید به روش سنتی از کاغذ و خودکار استفاده کنید یا اینکه از یک اپلیکیشن کمک بگیرید.

 

قسمت دوم این مقاله (بزودی)

 

ارسال مطلب به:

10 اصل بازاریابی موفق در اینستاگرام

آیا بازاریابی موفق در اینستاگرام ساده است؟ اگر بخواهیم یک پاسخ کوتاه به این سوال بدهیم باید بگوییم خیر!...

تغییر آدرس ها از سایت قدیمی به سایت جدید در المنتور

document.createElement('video'); https://citek.ir/wp-content/uploads/2022/03/03.mp4...