بررسی و مقایسه انواع درگاه پرداخت مستقیم و غیر مستقیم

دریافت و پرداخت وجه، مهم‌ترین فرایند مالی بین خریدار و فروشنده، در کسب‌وکارهای آنلاین است ، این فرایند باید در یک بستر امن، راحت و قابل‌پیگیری انجام شود. مدیر یک سایت تجاری برای این منظور چندین راه پیش روی خود دارد که دو راه شناخته متداول‌تر آن این است که یا با درگاه پرداخت الکترونیک یک بانک قرارداد مستقیم ببندد یا از یک شرکت واسط خدمات درگاه پرداخت استفاده کند.

قرارداد مستقیم با بانک:

در این روش مدیران سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین با بانک یک قرارداد بسته و بانک به آن‌ها امکان اتصال سیستم پرداخت الکترونیک را به‌حساب بانکی آن‌ها فراهم می‌کند. مشتریان در هنگام خرید باکارت بانکی عضو شتاب یا شبکه‌های تعریف‌شده و همچنین رمز اینترنتی خود مبلغ خرید را به‌حساب فروشنده واریز می‌کنند. بانک هم این مبلغ را مستقیماً به‌حساب فروشگاه یا صاحب حساب تعریف‌شده واریز می‌کند. این‌که بانک برای این فرایند کارمزد دریافت کند یا خیر بسته به نوع قرارداد دارد و بانک متفاوت است، اما معمولاً اکثر آن‌ها کارمزد خاصی دریافت نمی‌کنند.

قرارداد مستقیم با بانک برای فروشگاه‌های بزرگ و کسب‌وکارهای کاملاً ثبات یافته که روزانه تراکنش مالی نسبتاً بالایی دارند مناسب است، بانک‌ها معمولاً به‌ندرت به شخصیت‌های حقیقی درگاه مستقیم ارائه می‌دهند و مشتری را ملزم به رعایت کلیه مراحل اداری خود می‌کنند. در قرارداد مستقیم با بانک انتقال وجه فقط در شبکه همان بانک پرداخت‌شده و بانک مبلغ پرداختی مشتری را به‌حساب فروشنده در همان بانک انتقال می‌دهد.

مقایسه درگاه پرداخت مستقیم و غیر مستقیم

درگاه های مستقیم بانکی در اصل درگاه های ارائه شده توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت PSP و درگاه های غیرمستقیم(واسط)، پرداخت یارهای معرفی شده توسط بانک مرکزی هستند که مجوزهای لازم را برای ارائه غیرمستقیم ابزارهای پرداخت دارند.

درگاه پرداخت مستقیم بانکی درگاه پرداخت غیرمستقیم(واسط)
اخذ نماد اعتماد الکترونیک (e-namad) اجباری لازم نیست
مدت زمان دریافت درگاه پرداخت حداقل ۲ تا ۳ هفته یک روز کاری
ساختار گرافیکی نامناسب جذاب و کاربرپسند
امکان پیگیری آنی تراکنش ها ندارد دارد
سیستم های اطلاع رسانی لحظه ای (پیامک و … ) ندارد دارد
افزونه (پلاگین) درگاه پرداخت ندارد دارد
پشتیبانی آنلاین ندارد دارد
کارمزد ندارد دارد
پنل گزارشات تحلیلی آنلاین ندارد دارد
امکانات جانبی ( کیف پول، تسهیم و … ) ندارد دارد
مسیردهی هوشمند ( سوییچینگ ) ندارد دارد

 

نماد اعتماد الکترونیک (e-namad)

برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم حتما باید نماد اعتماد الکترونیک (e-namad )  داشته باشید اما برای دریافت درگاه پرداخت واسط نیازی به “ای نماد” ندارید.

تفاوت مدت زمان دریافت درگاه پرداخت واسط و مستقیم

درگاه های پرداخت واسط در کمتر از ۱ روزه کاری فعال می شوند اما درگاه های پرداخت مستقیم نیاز به بررسی مدارک و مجوزها توسط بانک و PSP ها دارند به همین دلیل حداقل ۲ تا ۳ هفته تاخیر دارند و لزوما به تمامی کسب و کارها، درگاه پرداخت داده نمی شود.

تفاوت ساختار گرافیکی درگاه واسط و مستقیم

درگاه های واسط مورد پسند کاربران و بسیار راحت و کاربردی طراحی می شوند اما درگاه های مستقیم ساختار  راحت، جذاب و کارآمدی ندارند.

بیشتر بخوانید :  10 نکته برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق

تفاوت پیگیری تراکنش ها در درگاه واسط و مستقیم 

امکان پیگیری تراکنش ها در درگاه های مستقیم حداقل تا ۲۴ ساعت پس از انجام تراکنش وجود ندارد اما درگاه های واسط روش های پیگیری آنی و متفاوتی را برای بررسی تراکنش ها در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

سیستم های اعلان لحظه ای

درگاه های مستقیم سرویسی برای اطلاع رسانی لحظه ای تراکنش ها و تسویه ها ندارند درصورتیکه درگاه های واسط برای اطلاع رسانی جزییات تراکنش ها و پرداخت ها از سرویس های اعلان متفاوتی مانند پیامک، بات تلگرام، اپلیکیشن و … استفاده می‌کنند.

کارمزد

درحال حاضر درگاه های پرداخت مستقیم رایگان هستند اما درگاه های پرداخت واسط درصدی از مبلغ تراکنش را تا سقف مشخصی دریافت می کنند که این مبلغ در مقابل خدمات جانبی ارائه شده توسط آنها بسیار ناچیز است.

البته درگاه های واسط این امکان را دارند تا پذیرندگان درگاه بتوانند کارمزد تراکنش را از مشتریان خود دریافت کنند.

گزارش گیری

درگاه های پرداخت واسط پنل های گزارش گیری پیشرفته که تراکنش ها و فروش کسب و کار شما را در قالب نمودارهای تحلیل بررسی می کند، در اختیار شما قرار می دهند.

نصب راحت 

برای نصب درگاه پرداخت مستقیم باید دانش فنی کافی داشته باشید اما برای نصب درگاه پرداخت واسط می توانید از مستندات ارائه شده و یا افزونه ها استفاده کنید و به راحتی درگاه پرداخت خود را نصب کنید.

پشتیبانی قدرتمند

از تفاوت های مهم درگاه پرداخت واسط و مستقیم، پشتیبانی درگاه ها است.

ارتباط با پشتیبانی درگاه مستقیم فقط از طریق تماس تلفنی با تاخیر زیاد امکان پذیر است در صورتیکه درگاه های واسط پشتیبانی آنلاین دارند و در تمامی ساعات با سرعت و کیفیت بالا پاسخگو هستند.

امکانات جانبی

درگاه های پرداخت واسط امکانات جانبی مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

برای مثال یکی از سرویس های ارائه شده توسط درگاه پرداخت های واسط سرویس تسهیم می باشد که با استفاده از این سرویس صاحبان کسب و کارهای اشتراکی می توانند مبالغ حاصل از تراکنش ها را بین صاحبان کسب و کار تقسیم کنند.

سرویس جذاب دیگر درگاه پرداخت های واسط، مسیردهی هوشمند(سوییچینگ) می باشد.

این سرویس با بررسی لحظه ای درگاه های مختلف، مشتریان شما را در هرلحظه به بهترین و سریع ترین درگاه پرداخت متصل میکند و تراکنش ها با نرخ موفقیت بسیار بالا انجام میشوند.

درگاه واسط یا درگاه مستقیم؟!

اگر به دنبال ابزار پرداخت برای کسب و کارتان هستید و بیشتر از یک صفحه پرداخت آنلاین نیاز دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از درگاه پرداخت واسط است.

شاید در نگاه اول رایگان بودن درگاه پرداخت مستقیم جذاب باشد اما سایر تفاوت های درگاه واسط و مستقیم ازجمله پشتیبانی ضعیف، مدارک و مجوزهای موردنیاز و مدت زمان لازم برای تایید مدارک این جذابیت را از بین میبرد و علاوه بر این امکانات جانبی درگاه های واسط می توانند بسیاری از نیازهای پرداختی کسب و کارتان را به راحتی برطرف کنند.

ارسال مطلب به:

تغییر آدرس ها از سایت قدیمی به سایت جدید در المنتور

document.createElement('video'); https://citek.ir/wp-content/uploads/2022/03/03.mp4...

چرا انتخاب دامنه مناسب برای کسب و کار شما مهم است؟

نام های دامنه مهم هستند، زیرا آدرس دهی اینترنت بدون آنها چندان موثر نیست. هر رایانه در اینترنت دارای یک...