همین که تصمیم میگیرید سایت راه اندازی کنید، یکی از اولین کلمههایی که به گوشتان خواهد خورد، دامنه است (دامنه در ایران به اسم دامین یا دومِین هم شناخته میشود.) شاید ابتدا تصور دانید که چیز پیچیدهای است؛ ولی اصلا اینطور نیست.شما تقریباً هر روز در دنیای اینترنت با دامنه ها سر و کار دارید. فقط تا الان این موضوع را نمیدانستید. ما در ادامه یک تعریف درست و حسابی از دامین ها به شما ارائه خواهیم داد و تمام ویژگیهای مهم دامنهها را به شما خواهیم گفت.
دامنه چیست؟
برای اینکه دیگران فروشگاه، شرکت یا حتی منزل شما را پیدا کنند، باید یک آدرس منحصر بهفرد داشته باشید. وبسایت یا فروشگاه اینترنتی شما هم باید یک آدرس داشته باشد. منظور از دامنه یا دامین (به انگلیسی domain)، همان آدرس اینترنتی است. بله! همان آدرسهایی که برای باز کردن یک سایت در اینترنت وارد میکنید. برای مثال، آدرس اینترنتی سایت گوگل، www.google.com است و آدرس اینترنتی سایت ما هم www.citek.ir.
زمانی که شما قصد دارید مستقیماً به یک سایت وارد شوید، دامنه یا همان آدرس اینترنتی آن سایت را در نوار بالای مرورگر خود وارد میکنید.
هر دامنهای، منحصر به فرد و اختصاصی است
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که دامنهها اختصاصی هستند. برای مثال، همین آدرس citek.ir به نام ما ثبت شده است و بنابراین ما صاحب آن محسوب میشویم. پس هیچ شخص دیگری نمیتوان این ترکیب مشخص را به نام خود ثبت کند. با اینحال شاید یک آدرس مثل citek.ir خالی باشد و امکان ثبت آن وجود داشته باشد.
انتخاب نام دامنه
انتخاب نام دامنه اولین گام برای ورود به دنیای کسب و کار اینترنتی است و انتخاب مناسب آن یکی از حیاتیترین مواردی است که باید به ان توجه کنید. انتخاب یک دامنه مناسب میتواند تاثیر بسیار زیادی در رشد و جایگاه برند شما داشته باشد. تاثیر نام دامنه بر سئو بسیار زیاد است و یکی از مواردی است که هنگام انتخاب نام دامنه باید به آن توجه کنید که در این مقاله به طور کامل آن را توضیح میدهیم.
پرکاربرد ترین دامنه ها در جهان
امروزه بیش از میلیونها دامنه در اینترنت وجود دارند که دارای پسوندهای مختلفی مانند com. و یا net. میباشند. برای هر کشور با توجه به نام کشور، یک پسوند اینترنتی وجود دارد مانند ir. و .uk که به ترتیب برای کشورهای ایران و انگلستان میباشد. دستهی دیگری از پسوند دامنهها در اینترنت وجود دارد که مخصوص سازمانها و ارگانها میباشند و این پسوندها بیشتر برای آنها کاربرد دارند، به عنوان مثال سایت سازمان سنجش در نام دامنه خود از پسوند org. استفاده کردهاست که نشان از سازمانی بودن این نام دامنه را دارد.
به طور کلی هر دامنهی اینترنتی (Network Domain) از دو بخش دامنه و پسوند تشکیل شده؛ برای مثال در وب سایت citek.ir عبارت citek دامنه و عبارت .ir هم پسوند نامیده میشود. همان طور که پیش از این هم اشاره شد، نام دامین از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما باید در کنار این موضوع، به تاثیرگذاری پسوند هم به هنگام ثبت دامنه توجه داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین پسوندها در نام دامنه میپردازیم:
- پسوند com: بدون شک دامینهای دات کام، بیشتر از هر پسوند دیگری به گوشتان خورده است؛ این پسوند که همواره از آن به عنوان رایجترین نوع دامنه یاد میشود، مخفف عبارت Commercial به معنی تجاری است. بنابراین اگر وب سایت شما به دنبال معرفی محصولات، شرکت، ارائهی خدمات و هرگونه فعالیت تجاری دیگری است، پیشنهاد میشود از پسوند com. استفاده کنید.
- پسوند net: مخفف عبارت Network بوده و همان طور که از نامش هم پیداست، معمولا وب سایتهایی که در زمینه ارائهی خدمات اینترنتی فعالیت میکنند، از این نوع پسوند بهره میبرند.
- پسوند org: اگر قصد دارید وب سایتی مربوط به یک فعالیت غیرتجاری را به ثبت برساند، میتواند از دامنه org. استفاده کنید. این پسوند مخفف عبارت Non-Profit Organization بوده که به معنی سازمان غیرانتفاعی است؛ به خاطر داشته به سازمانهایی غیرانتفاعی گفته میشود که مقصد تجاری ندارند مانند محیط زیست، سازمانهای مربوط به فعالیتهای بشردوستانه و امثال آنها.
- پسوند gov: مخفف کلمهی Government بوده که به معنی دولت است؛ در نتیجه بیشتر وب سایتهای دولتی پسوند gov. را برای انتخاب دامنهی خود مورد استفاده قرار میدهند.
- پسوند biz: نام این پسوند از عبارت Business(به معنی تجارت) الهام گرفته شده است. همان طور از معنی لغوی بیزینس پیداست، پسوند دات بیز معمولا برای ثبت دامنه شرکتهای تجاری که در زمینهی تجارت الکترونیک فعالیت دارند به کار میرود.
- پسوند int: از این نوع پسوند برای ثبت نام دامنههای مربوط به سازمانهای بین المللی استفاده میشود؛ این پسوند مخفف کلمهی International به معنی بین المللی است.
- پسوند info: تقریبا در تمام زمینهها عبارت info به معنی اطلاعات وارد دایرهی لغات شده است؛ این عبارت مخفف کلمهی Information بود و از پسوند آن، معمولا برای ثبت دامینهای مربوط به سایتهایی که به دنبال ارائهی اطلاعات در یک مورد خاص هستند، استفاده میشود.
- پسوند edu: مخفف عبارت Education است؛ اگر قصد دارید که وب سایتی با محتوای آموزشی راهاندازی کنید، میتوانید از پسوند edu. بهره ببرید.
- پسوند ir: پسوندهای دو حرفی در دامینها، مربوط به دامنههای محلی هستند. برای مثال اگر با وب سایتی مواجه شدید که پسوند آن us. بود، مربوط به ایالت متحده آمریکا است. دامنه های .ir هم مختص به سایتهای ایرانی هستند و اگر قصد دارید که فعالیت سایت خود را به ایران محدود کنید، میتوانید از این نوع دامنه بهره ببرید. البته توجه داشته باشید که برای ثبت دامنه .ir حتما باید مقیم ایران باشید و نسبت به دریافت شناسه ایرنیک اقدامات لازم را انجام دهید.
معمولا برای انتخاب پسوند دامنه، محدودیتی وجود ندارد اما همان طور که پیش از این هم اشاره شد، استفاده از دامنههای دات کام در تمام دنیا رواج بیشتری نسبت به سایر دامنهها دارد و بهتر است.
نام دامنه باید با کسب و کار شما ارتباط داشته باشد
این که اسم وب سایت شما معرف حوزهی فعالیتتان باشد، قطعا هم برای سئو نقطهی قوتی پررنگ و ارزشمند تلقی میشود. به عبارتی دیگر، اسمی را انتخاب کنید که مخاطب بدون مشاهدهی محتوا سایتتان، متوجه شود که در چه زمینهای فعالیت دارید. بدون شک چنین انتخابی باعث میشود تا مخاطبان شما راحتتر نام وب سایتتان را به خاطر بسپارند.
وجود کلمهی کلیدی در نام دامنه مهم است
این که کلمهی کلیدی در نام دامنهی شما وجود داشته باشد، کاملا اجباری نیست اما پیشنهاد میکنم در صورت امکان آن را رعایت کنید. اگر کلمهی کلیدی در نام دامین شما وجود داشته باشد، قطعا معرفی حوزهی فعالیتتان با آدرس سایت میسر خواهد بود. همچنین مخاطبان خیلی راحتتر از آن چه که فکرش را میکنید نام دامنهی شما را به خاطر میسپارند. برای رسیدن به این هدف، میتوانید از روش EMD هم استفاده نمایید که این کلمه مخفف عبارت Exact Match Domain میباشد. در این روش دقیقا باید نوع کسب و کار شما در نام دامنه سایت آورده شود که در ادامه با یک مثال به این میپردازیم.
یک وب سایت را در نظر بگیرید که زمینهی فعالیت آن، فروش محصولات سوپر مارکت به صورت آنلاین است. اگر شما به عنوان یک کاربر به دنبال چنین سایتی بگردید، به احتمال خیلی زیاد عبارت «سوپر مارکت آنلاین» را در گوگل سرچ خواهید کرد؛ پس برای رعایت EMD، دامنهی Supermarketonline.com میتواند بهترین اسم ممکن باشد. با این حال، باید توجه داشته باشید که چنین چیزی میتواند لطمهی جدیای به برندسازی شما وارد کند؛ پس استفاده از EMD را در اولویتهای اول قرار ندارد اما نمیتوان از تاثیرات مثبت آن هم، چشمپوشی کرد.
نکات مهمتری در انتخاب نام دامنه وجود دارد که از این دو مورد ذکر شده، اهمیت بیشتری دارد؛ قطعا اگر بسیاری از وب سایتهای موفقی ایرانی و خارجی را بررسی کنید، متوجه میشوید که ورای این دو مورد، به نکاتی دیگری هم برای انتخاب نام دامنهی خود، توجه داشتهاند. این نکات عبارتاند از:
نام دامنه نباید دارای صورتهای نوشتاری مختلفی باشد
برای مثال فرض کنید که میخواهید از کلمهی «فروش» در نام دامین خود بهره ببرید. احتمالا این کلمه برای رعایت EMD یا وجود عبارت کلیدی در نام دامنه میتواند کمک قابل توجهی به شما بکند اما توجه داشته باشید که به خاطر سپردن کلمهی فروش در نام دامنه، ممکن است شما را به دردسر بیندازد. از آن جایی که بهتر است از دامنههای فارسی استفاده نکنید، مجبور هستید بسیاری از عبارات را به صورت لاتینشده در نام دامنهی خود جای دهید که چنین موردی برای عباراتی مانند «فروش»، به خاطر سپردن نام دامنه را به امری مشکل تبدیل میکند.
Forush، Foroosh و Foroush یا حتی Furush، میتواند صورتهای نوشتاری مختلفی از کلمهی «فروش» باشد؛ بنابراین حدس اینکه شما نام دامنهی خود را با کدام نوع نوشتار به ثبت رساندهاید، برای مخاطب کار چندان سادهای نیست. پس بهتر است دامنهای را انتخاب کنید که فقط و فقط دارای یک نوع صورت نوشتاری باشد تا به خاطر سپردن آن برای همه، ساده و آسان محسوب شود.
سعی کنید از خط تیره در نام دامین استفاده نکنید
استفاده از خط تیره هم میتواند موجب این مسئله شود که به خاطر سپردن نام دامنه برای مخاطب کاری دشوار به حساب بیاید. انتظار نداشته باشید که مخاطبانتان خط تیرهای که در وسط، ابتدای یا انتهای نام دامین به کار بردهاید را همواره به یاد داشته باشند. استفاده از خط تیره، صرفا باعث میشود تا پتانسیل صورتهای نوشتاری مختلف برای نام دامنهی شما ایجاد شود؛ پس سعی کنید رعایت این موضوع را هم در دستور کار خود قرار دهید.
نام دامنه کوتاه باشد
هر چه نام دامنه کوتاهتر باشد، به خاطر سپردن آن راحتتر خواهد بود. بسیاری از افراد برای رعایت این مورد به مخففنویسی رو میآورند که در بسیاری از موارد، استفاده از عبارات مخفف هم میتواند لطمهی جدی به سئو و برندسازی وارد کند. برای خیلیها به یاد داشتن نام چنین وب سایتهایی دشوار خواهد بود و از طرفی دیگر، معرفی زمینهی فعالیت سایت از این روش، کار چندان سادهای به نظر نمیرسد. پس به دنبال عبارات یا کلمات کوتاه بگردید تا با سرعت بیشتری به یک برند معروف تبدیل شوید. پیشنهاد ما این است که طول دامنهی انتخابیتان از 12 کاراکتر بیشتر نباشد.
تاثیر پسوند ir دامنه در سئو به چه صورت است؟
دامنه با پسوند ملی را میتوان یکی از سریعترین و قدرتمندترین راههای بهبود سئو برای یک منطقه جغرافیایی یا کشور مشخص برشمرد. به این علت که پیشفرض موتورهای جستوجو مانند گوگل، این است که یک وب سایت با آدرس دامنه دارای پسوند ملی، الزاما برای ساکنین همان کشور (یا منطقه) فعالیت میکند. در اینجا، موتورهای جستوجو زبان وب سایت را در نظر نمیگیرند. برای مثال هر دامنهای با پسوند .ir را دارای وب سایتی مربوط به ساکنان ایران میداند.البته به یاد داشته باشید که از تاثیر نام سایت در سئو هم نمی توان چشم پوشی کرد.
تاثیر دامنه ملی IR در سئو ( نقش دامنه در سئو ) و فعالیت در مناطق جغرافیایی مختلف
در راستای تاثیر پسوند دامنه در سئو بایستی گفت، دو انتخاب پیش روی شما است. انتخاب اول، ثبت دامنه با پسوندهای عمومی مانند .com و .net و… که در این حالت، وب سایت شما فارغ از سایر عوامل موثر بر سئو، شانس مشابهی برای نمایش در موتورهای جستوجو برای کاربران مناطق مختلف را خواهد داشت. انتخاب دوم، ثبت چندین دامنه با پسوندهای ملی مربوط به حوزه کسب و کار شما، برای ارتقا وضعیت جستوجوی سایت برای کاربران منطقهای شما است.
با ثبت چند دامنه با پسوندهای ملی گوناگون، حجم بازدید از هریک از این وب سایت ها کمتر از یک وب سایت جامع خواهد بود. لذا با این اقدام ریسک افت سئو را خواهید داشت. بنابراین تنها زمانی ثبت چند دامنه ملی پیشنهاد میشود که زمان، انرژی و بودجه کافی برای ارتقای سئو هر سایت داشته باشید. این مورد را فراموش نکنید، سایتی که با دامنه ملی به کاربران معرفی میشود، در صورت استفاده از زبان متعلق به همان پسوند، وضعیت بهتری در مقایسه با سایتی ملی با زبان متفاوت دارد.