تاثیر هاست بر سئوی وب سایت چه میباشد؟

زمانی که یک کسب‌وکار آنلاین در قالب وب‌سایت راه‌اندازی می‌شود برای مدیریت بهتر و توسعه آن نیاز به مشتریان واقعی می‌باشد. برای جذب مشتریان و افزایش فروش راه‌های متعددی وجود دارد که یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین آن‌ها ورودی‌های حاصل از موتورهای جستجوگر می‌باشد. یک سایت زمانی قدرت رقابت با سایت‌های دیگر را در حوزه‌ی سئو دارد که زیرساخت آن در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد. هاست به‌عنوان زیرساخت سایت، نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کند.

هاست به‌صورت کاملاً مستقیم تأثیری در سئو سایت ندارد اما موضوعی که حتماً باید به آن توجه داشته باشید این است که هاست به‌صورت غیرمستقیم تأثیر بسیار زیادی داشته و نباید از آن غافل شد. عبارت مناسبی که می‌توان برای هاست در نظر گرفت همان زیرساخت است!

هاست چیست؟

به بیان ساده، هاست یا فضای میزبانی به فضای اختصاص داده‌شده به وب‌سایت گفته می‌شود و دارای حجم معینی جهت نگهداری از اطلاعاتی همچون فایل‌های سایت ساز، پایگاه داده، متون، تصاویر و … می‌باشد. این حجم نسبت به بزرگی وب‌سایت و اطلاعات آن متغیر است. اطلاعات از طریق سرور هاستینگ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. سرور، یک کامپیوتر همیشه روشن می‌باشد که وظیفه آن نگهداری اطلاعات و اشتراک آن‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته در اینترنت می‌باشد.

در بیشتر موارد یک سرور میزبان وب فضای هارد خود را به فضاهای کوچک‌تری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می‌دهد. در این حالت چندین سایت از سرور میزبان به‌صورت مشترک استفاده می‌کنند.

تاثیر هاست بر سئو

آیا نوع و کیفیت هاست در سئو و رتبه‌بندی سایت تأثیرگذار است؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، بیایید خود را جای ربات خزنده گوگل فرض کنیم! این خزنده یا به‌اصطلاح Crawler روزانه میلیون‌ها وب‌سایت مختلف که هرکدام دارای صفحات متعددی هستند را برای رتبه‌بندی خزش می‌کند و درست همانند ما انسان‌ها منتظر می‌ماند تا صفحه سایت به صورت کامل لود شده و الگوریتم‌هایی که گوگل برای رتبه‌بندی دارد را در آن بررسی کند. مسلماً به گوگل حق می‌دهید که آنقدر به سرعت سایت و در دسترس بودن آن اهمیت بدهد. اگر سایت بالا نیاید و یا سرعت لود(بارگزاری) آن کند باشد، قطعاً در رتبه‌بندی تأثیر منفی خواهد گذاشت. یکی از اولین عوامل تأثیرگذار در سرعت دسترسی به سایت نیز به کیفیت هاست برمی‌گردد.

درواقع می‌توان گفت هاستینگ یا میزبانی وب‌سایت شما تأثیر مثبت و مستقیمی روی سئو سایت ندارد اما در صورت عدم رعایت یک سری استانداردها توسط شرکت هاستینگ به سئو سایت شما لطمه وارد می‌شود. حال سؤال اینجاست که چه پارامترهایی در کیفیت هاست مؤثرند و گوگل به چه مواردی در مورد یک هاست دقت می‌کند؟

سرعت

تقریباً مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامتر، سرعت سایت است. گوگل و سایر موتورهای جستجو از سرعت لود به‌عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی یادکرده‌اند. در سال ۲۰۱۰ گوگل صریحاً اظهار داشت که سرعت لود یک صفحه‌ی وب یکی عوامل رتبه‌بندی است و نقش بسیار مهمی در رتبه‌ی سایت در جستجوی طبیعی دارد. تأثیر سرعت سایت بر سئو را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد:

سرعت دسترسی به سایت برای موتورهای جستجو: وقتی ربات خزنده وارد سایت شما می‌شود اولین عامل مهمی که روی سئو تأثیرگذار خواهد بود، سرعت دسترسی به صفحات سایت است.

سرعت دسترسی به سایت برای بازدیدکنندگان سایت: وقتی کاربری وارد سایت می‌شود انتظار دارد طی مدت کوتاهی محتوای صفحه به‌صورت کامل لود شود. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، کاربر صفحه را بسته و به سراغ سایر نتایج جستجو خواهد رفت. درنتیجه، نرخ پرش صفحه سایت بالا می‌رود. برداشتی که گوگل از این اتفاق خواهد داشت این است که یا محتوای صفحه شما مرتبط نیست یا اینکه سرعت دسترسی به سایت پایین است. درنهایت با بیشتر شدن تعداد نرخ پرش، رتبه‌ی صفحه شما در نتایج جستجو افت خواهد کرد.

این نکته حائز اهمیت است که سرعت سایت وابسته به ساختار سایت و کیفیت سرور می‌باشد. درواقع این دو عامل در کنار هم سرعت سایت را مشخص می‌کنند و مکمل یکدیگرند. ساختار سایت به عوامل متعددی ازجمله بهینه بودن برنامه‌نویسی وب‌سایت، طراحی آن، حجم تصاویر، تعداد افزونه‌های فعال و مواردی ازاین‌دست مرتبط است.

مدت از کارافتادگی سرور

این در اصل اولین آزمایش میزبان وب است. اگر وب سایت شما به طور مکرر از خرابی سرور وب رنج می برد ، اولین نشانه از غیر قابل اطمینان بودن هاست شما است.

Downtime نه تنها بر عملکرد کلی وب سایت تأثیر می گذارد بلکه SERP و SEO را نیز پایین می آورد. بیایید به صورت عملی به آن نگاه کنیم.

بیشتر بخوانید :  محبوبترین زبان های برنامه نویسی در سال 2021

وب سایت در موتور جستجو نشان داده نشده است. موتور جستجو محتوای مرتبط را برای نمایش در نتیجه پیدا نمی کند و در نتیجه باعث کاهش رتبه سئو سایت می شود .  

بنابراین ، برای جلوگیری از خرابی و در دسترس بودن همیشگی وب سایتتان ، باید بهترین میزبان وب موجود را برای وب سایت خود انتخاب کنید.

محل سرور

محل فیزیکی سرور وب سایت شما می تواند روی رتبه SEO شما تاثیر بذاره. موتورهای جستجو نتایج شون نسبت به موقعیت کاربر و هاست که از روی IP تشخیص داده می شوند نمایش می دهند. یعنی برای هدف گرفتن کاربران ایرانی یک هاست ایرانی مناسب تره تا یک هاست که توی اروپا قرار داره. همچنین محل سرور می تونه روی سرعت لود وب سایت شما تاثیر بذازه. سرعت یعنی همان نکته که در بالا گفته شد. سرعت بهتر یعنی رتبه بهتر در موتور جستجو.

پایداری بالا(عدم قطعی سایت)

موضوع دیگری که می‌تواند یک هاست را از چشم گوگل بیاندازد قطعی هاست یا اصطلاحاً Down شدن آن می‌باشد. یکی از مهم‌ترین وظایف شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست، آپتایم مناسب است. آپتایم و یا میزان پایداری به بیان ساده، به مدت‌زمان در دسترس بودن یا به‌اصطلاح بالا بودن سایت گفته می‌شود. در حقیقت آپتایم توانایی سرور در اداره و اجرای وب‌سایت است. این پارامتر، معمولاً به‌صورت درصدی و ماهیانه اندازه‌گیری می‌شود. درصورتی‌که هاست شما قطعی داشته باشد، به این معناست که آپتایم سایت پایین است و این امر لطمه‌ی زیادی به سئو سایت میزند، جدا از اینکه بازدیدکنندگان را از دست می‌دهید، گوگل را هم ناامید می‌کنید، رتبه سایت شما افت خواهد کرد و اگر میزان قطعی سرور زیاد باشد، گوگل از طریق ابزار وبمستر تولز خطای «google bot can’t access your site» برای شما ارسال خواهد کرد و ممکن است سایت شما از نتایج حذف شود.

این نکته حائز اهمیت است که آپتایم سایت و آپتایم سرور دو فاکتور متفاوتند. درواقع آپتایم سایت علاوه بر پایداری سرور، به وضعیت ساختار وب‌سایت نیز وابسته است و بروز مواردی همچون خطای برنامه‌نویسی یا عدم توانایی لود شدن به خاطر بار ترافیکی سنگین، سبب می‌شود سایت بالا نیاید و درنتیجه آپتایم سایت کاهش یابد. البته این پارامتر غالباً وابسته به در دسترس بودن هاست می‌باشد.

حداقل میزان قابل‌قبول آپتایم ماهانه 99.9درصد است و مقدار کمتر از این قابل‌قبول نیست. توجه داشته باشید که در آپتایم 99.9درصد در مدت یک ماه در حدود یک ساعت قطعی وجود خواهد داشت که اگر برای مثال این مقدار به 99 درصد برسد میزان قطعی حدود 8 ساعت در ماه خواهد بود!

سازگاری هاست با سایت

یکی از موارد بسیار مهم به‌منظور افزایش کارایی سایت و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات فنی توجه به فاکتور سازگاری است. چراکه هر هاست بسته به پیکربندی ساختار آن با یکسری سایت‌ها سازگاری دارد. بهتر است قبل از خرید هاست ملزومات سیستم مدیریت محتوای مورداستفاده خود را مطالعه نموده و آن اطلاعات را در هنگام سفارش هاست در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکسری ملزومات دارد که باید به آن توجه کرد. سازگاری هاست با سایت به لحاظ پیکربندی و ساختار بسیار پراهمیت است. در همین راستا شرکت‌های هاستینگ در سال‌های اخیر اقدام به ارائه سرویس‌های اختصاصی همچون هاست وردپرس، هاست ووکامرس و … کرده‌اند. در صورت عدم سازگاری، احتمال مصرف بالا، از دسترس خارج شدن سایت یا به وجود آمدن اختلالات فنی بسیار زیاد است که قاعدتاً تأثیر منفی بر روی سئو خواهد داشت.

برای اطمینان خاطر از این موضوع می‌توانید قبل از اقدام به ثبت سفارش و خرید هاست، در مورد سازگاری آن با سیستم مدیریت محتوای موردنظر خود، از شرکت هاستینگ این موارد را جویا شوید. با این عمل تا حدودی از نحوه پشتیبانی آن شرکت نیز مطلع خواهید شد که یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب هاست است و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد کیفیت هاست و سرور یکی از فاکتورهای مهم برای بهینه‌سازی و سئو سایت به حساب می‌آید. هاست باکیفیت باعث بهبود وضعیت سئو نمی‌شود اما بالعکس استفاده از هاست بی‌کیفیت می‌تواند آسیب‌های جدی به وضعیت سئو وب سایتتان وارد کرده و حتی در مواقعی منجر به حذف از نتایج جستجو شود. برای انتخاب یک هاست قدرتمند باید به 5 عامل سرعت، آپتایم، امنیت، سازگاری و پشتیبانی شرکت هاستینگ توجه داشت

ارسال مطلب به:

4 دلیل برای اینکه کسب و کار شما به اپلیکیشن موبایل نیاز دارد

اگر فکر می کنید که اپلیکیشن های موبایل فقط برای برندهای بزرگ هستند، در اشتباهید.این روزها بسیاری از کسب و...

10 نکته برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق

فرض کنید، در یک خیابان تعدادی فروشگاه وجود دارد. با نگاهی کلی، یکی از آن‌ها چشم‌تان را می‌گیرد و وارد آن...